Zwerm in lege kast

Vragen en antwoorden omtrent het imkeren.
Plaats reactie
Saskia kunnen

Zwerm in lege kast

Bericht door Saskia kunnen »

In een korte koude in februari is mijn volkje losgeraakt van het voer, en verhongerd. Kast leeg gehaald, maar oude ramen met voer zaten er nog in, wachtend op de wassmelter. Eergisteren is er echter een zwerm in die kast getrokken. Ik vraag me af wat ik nu het best kan doen met de oude, donkere honingraten die er nog in zitten. Ze zijn al enthousiast aan het vullen van het lege stukje van de ramen. Dus weghalen, en er vangen door schone maar lege ramen, of toch maar laten hangen?

Wilhol

Re: Zwerm in lege kast

Bericht door Wilhol »

Als er geen schimmels of dode bijen in zaten kan het niet veel kwaad. Vervang zoveel mogelijk. Ramen met alleen nectar zou ik dus wehalen. Zwarte ramen in de loop der tijd verplaatsen naar de zijkant en wanneer ze geen broed meer hebben kun je die weghalen om te slingeren of via een lichte ring door het volk leeg laten halen.
Een lichte ring maak je door onder een extra ring te plaatsen met onder zwart landbouwplastic met een voergat ter grote van een sjampot en boven doorzichtig plastic afsluiten met groot elastiek bijv. fietsband of meerdere postboder elastieken. De bijen zien de bovendste verlichte ring als buiten en gaan daar halen. Andere volken kunnen er niet bij dus geen last van roverij.

Plaats reactie